Gezellig Nagenieten arrangement - € 12,50 pp
- Een gereserveerd tafeltje in een van de foyers
-
Een drankje naar keuze (uit het Hollands assortiment)
-
Een plank met hartige hapjes zoals bittergarnituur, diverse nootjes en kaaskoekjes
Theater Oostpool
Regisseur Char Li Chung in reactie op de opera van Giacomo Puccini, met een tekst van Sun Li en Vera Morina
Puccini’s wereldberoemde opera Madama Butterfly weet met haar zeer bekende aria’s al meer dan een eeuw lang generaties operabezoekers te boeien. Maar wat vertelt dit muzikale meesterwerk, dat zich afspeelt in Japan, ons eigenlijk? Na het overweldigende succes van De Bananengeneratie is het voor regisseur Char Li Chung tijd om een nieuwe stap te zetten in de Aziatische representatie in het Nederlandse theater. Met Madame Butterfly brengt hij een radicale en eigentijdse reactie op de oorspronkelijk Italiaanse opera.
Madama Butterfly door Puccini
De opera uit 1904 vertelt het verhaal van de 15-jarige Japanse geisha Cio-Cio-San, bijgenaamd Butterfly. Ze wordt verliefd op de Amerikaanse marineofficier Pinkerton, die direct na hun huwelijk terugkeert naar zijn geboorteland. Butterfly blijft verlaten achter in verwachting van hun zoon. Na drie jaar keert haar geliefde terug, maar niet voor de hereniging waar Cio-Cio-San op heeft gewacht.
Een erfenis van orientalistische verhalen
Madame Butterfly werd een blauwdruk voor talloze verhalen en films die Aziatische vrouwen portretteren vanuit een westers, mannelijk perspectief. Van Miss Saigon tot The World of Suzie Wong, Memoirs of a Geisha en scènes in films als Full Metal Jacket en Austin Powers weerspiegelen vooroordelen die ook vandaag de dag in de Nederlandse samenleving nog steeds voortwerken: de Aziatische vrouw als kwetsbaar, ondergeschikt en seksueel object voor de westerse man.
Het mythische beeld van de Aziatische vrouw
Met zijn radicale bewerking breekt regisseur Char Li Chung met het originele verhaal. Naast nieuwe personages, opgevoerd in de context van een werkelijke geschiedenis, komt Cio-Cio-San (Cystine Carreon, bekend van o.a. Gooische Vrouwen en Miss Saigon) in Madame Butterfly eindelijk zelf aan het woord. Niet langer staat het oriëntalistische mannelijke perspectief centraal, maar krijgt de hoofdpersoon zeggenschap over haar eigen verhaal. En dat werd hoog tijd.
Let op! Bij deze voorstelling worden er stroboscopische effecten gebruikt.
Inleiding
Bij deze voorstelling wordt een inleiding aangeboden. De inleidingen worden meestal gegeven door een betrokkene bij de voorstelling, zoals de regisseur, de dramaturg, een acteur, etc. De inleiding duurt maximaal 30 minuten en is voor €5,- te boeken bij de voorstelling. Nadat je de stoelen hebt gekozen voor de voorstelling krijg je in het bestelscherm de mogelijkheid om de inleiding bij te boeken. Als je al tickets hebt voor de voorstelling kan je contact opnemen met de afdeling Tickets & Service om een inleiding te boeken. Mail hiervoor met kassa@goudseschouwburg.nl of bel met 085 – 239 1501.
Credits:
regie Char Li Chung | spel Cystine Carreon e.a. | dramaturgie Madelon Kooijman | scenografie Yannick Verweij | lichtontwerp Yuri Schreuders | kostuumontwerp Patricia Lim | kostuumatelier Femke van Neerven | casting Emilie Pos | campagnebeeld Elza Jo