Na het overweldigende succes van GhostTrack (2011) en LIGHT (2016), die het publiek in Nederland, Europa en Indonesië in vuur en vlam zetten, presenteert dans- en muziekgezelschap LeineRoebana, dit keer in samenwerking met het avontuurlijke muziekensemble Black Pencil, het derde deel van hun Indonesië-trilogie: Farewell Future Welcome World.
Andrea Leine: in deze tijd waarin alles misgaat, houden we de moed erin. We doen er alles aan om te blijven geloven waarin we geloven. Met scherpe blik ontmaskeren we verhalen die ons dat onmogelijk maken. Niet uit morele overweging of goede bedoelingen, maar uit pure noodzaak – omdat er simpelweg geen andere weg is. Farewell Future Welcome World!
Farewell Future Welcome World LeineRoebana en Black Pencil
Oktober 1960. Op een koude, zonnige zondagochtend lopen vader en zoon van vijf hand in hand over de uitgestorven Oostelijke Handelskade. Het is stil. De Javaanse vader, perfect gekleed want kleermaker van beroep (maar kelner in restaurant Bali voor de broodwinning) stopt, kijkt uit over het water en wijst naar een plek aan de kade: ‘daar legde De Oranje aan; daar kwam ik aan wal’. Zoon, atheïstisch en zo westers als het maar kan, groeit op, vindt antwoorden in Duitse en Angelsaksische rationalisme, omarmt kunst en cultuur en westerse muziek van middeleeuwen tot avant-garde en is die zondagochtend in oktober allang vergeten. Hij torst later het predicaat 2e generatie migrant mee zonder enig gevoel daarbij en nog later beschouwt hij zichzelf met terugwerkende kracht als Indonesisch. In discussies over het koloniale verleden van Nederland voelt hij zich – met een Nederlandse moeder – dader noch slachtoffer.
Harijono Roebana. Indonesische naam,
maar met de grote neus van zijn moeder.
Wie is hij nu werkelijk? Die verwarrende
gevoelens en gedachten kennen we
allemaal, omdat er altijd meerdere
verhalen te vertellen zijn over een
individu. Wat doen al die verschillende
verhalen met onze identiteit, onze
loyaliteit, ons zelfbewustzijn?
Samen met de muziekcollega’s van Black Pencil, componist Iwan Gunawan en zijn ensemble Kyai Fatahillah, de dansers van LeineRoebana en gastdansers uit Indonesië maken choreografen Andrea Leine en Harijono Roebana de gelaagdheid en dynamiek zichtbaar van wat we ‘culturele identiteit’ noemen. Culturele identiteit is voor hen geen statisch, onveranderbaar iets dat verdedigd moet worden, maar een vertrekpunt dat telkens in beweging is en zich ontwikkelt. Zij gaan in de weer met tegenstelling, vervlechting en ontknoping van de verschillende tradities en werkwijzen om te zoeken naar de gemeenschappelijke wortels van verwondering en creativiteit.
Farewell Future Welcome World verweeft de vezels en haarvaten van Indonesische en Nederlandse klassieke- en hedendaagse dans, de opwindende klankwereld van Sundanese gamelan met die van het eigenzinnige Black Pencil, van westerse stemmingen met oosterse microtonaliteit.
Zij biedt, voorbij het idee van culturele eigenheid en identiteit niet alleen een verrijkend artistiek avontuur, maar tevens een hoopvolle, diep menselijke ervaring. Farewell Future Welcome World is een coproductie van LeineRoebana en Black Pencil.
Speciale inleiding:
Voorafgaand aan de voorstelling nodigt LeineRoebana haar publiek uit om kennis te maken met dansers, musici en choreografen voor een bijzondere inleiding op het toneel: een half uur voor aanvang gaan de zaaldeuren open voor het bij het publiek inmiddels zeer geliefde publieksonthaal! Bijzondere ervaringen tijdens het maakproces en inspiratiebronnen worden gedeeld en er is de mogelijkheid om vragen te stellen, terwijl de dansers en muzikanten zich opwarmen en voorbereiden op de voorstelling. Aansluitend op het publieksonthaal begint de voorstelling.
De pers:
Met Light laat LeineRoebana zien dat ze trefzeker tegen de stroom van negativiteit over het samenleven van verschillende culturen in vaart. Dat heeft niets met naïviteit te maken, zoals sommige politici ons dagelijks willen doen geloven. Het is juist het bewijs dat er van alles kan groeien uit openheid en uitwisseling zonder dat iemand alles achterwege hoeft te laten. **** Theaterkrant
Dans en muziek zwepen elkaar op. Meeslepend. **** de Volkskrant