Gezellig Nagenieten arrangement
- Een gereserveerd tafeltje in een van de foyers
-
Een drankje naar keuze (uit het Hollands assortiment)
-
Een plank met hartige hapjes zoals bittergarnituur, diverse nootjes en kaaskoekjes
Wunderbaum
Ik wil niet de eerste zijn, liever de laatste. Hoe sneller de wereld gaat, hoe meer ik vertraag. Ik ga tegen de stroom in. Als een zalm. Voor een codista is de wereld andersom.
Gebaseerd op het verhaal van Giovanni Cafaro, een Milanees die zijn baan verloor en in de rij ging staan voor anderen tegen betaling, schreef Marleen Scholten een nieuwe tekst over stilstaan. Stilstaan in de rij (la coda), voor anderen in dit geval. In de rij vindt ze chaos en eenvoud; mensen die samenkomen op een plek met maar één doel: wachten tot het aan hen is.
La codista is een persoonlijke tekst over identiteit en het verlangen soms langzamer te gaan. Misschien ligt niet ieder antwoord direct binnen handbereik. Samen met het publiek wacht de codista op haar beurt.
Voor dit project interviewde Marleen verschillende inwoners van Italië over de betekenis van stilstaan. Daarnaast stond ze in veel lange rijen om het mechanisme van wachten zelf te ondergaan. Voor de tekst La codista won ze in Italië de nationale toneelschrijfprijs Antonio Conti.
La codista is door de Toneeljury geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2022.
van en met Marleen Scholten
regie assistente Dafne Niglio
licht Emanuele Cavalcanti
kostuumadvies Lotte Goos
productie Acteursgroep WUNDERBAUM en Associazione TRAK
co-productie Theater Rotterdam
residentie OTSE Officine Theatrikes Salento Ellada
in samenwerking met Het Koninkrijk der Nederlanden
met ondersteuning van Centro di Residenza della Toscana, Kilowatt festival
dank aan Giovanni Cafaro, Paolo Aniello, Pietro Valenti, Paolo Mastromo, Bas Ernst, Umberto Angelini, Zona K-Milano, NTGent
De voorstelling is Nederlands gesproken.
In de monoloog ‘La codista’ verheft Marleen Scholten het uitgerekte wachten tot betekenisvol leven. Met haar onnavolgbare tekstbehandeling vindt ze speelsheid in het statische— NRC